Coronavirus: Update April 2021
De maatregelen rondom Corona wijzigen voortdurend. Zo ook de reisadviezen. Op de website van Buitenlandse Zaken vind je een overzicht van corona adviezen en beperkingen per land. Je kunt ook de Reisapp BZ downloaden. Zo blijf je op de hoogte van de reisadviezen per land waar jij in geïnteresseerd bent.
Code Groen, Geel, Oranje, Rood
In het algemeen:
Je bent bij De Internationale alleen verzekerd voor Corona-gerelateerde schade als je reist naar landen (of binnen Nederland) met kleurcode groen of geel. Je bent NIET verzekerd voor corona gerelateerde schade in landen met kleurcode oranje (alleen noodzakelijke reizen) of rood (niet reizen).
Wanneer ben je wel verzekerd voor Corona-gerelateerde schade?
Ik ben gevaccineerd. Ben ik dan wel verzekerd?
- Voor ons is de kleurcode van een land bepalend voor de dekking. Of je wel of niet gevaccineerd bent, heeft daar GEEN invloed op.
Je bent zelf positief getest of hebt Corona
- Voordat je op reis gaat: Mocht je zelf positief testen op corona en niet mogen reizen naar het betreffende land, dan worden de annuleringskosten vergoed als je vooraf een annuleringsverzekering hebt gesloten
- Tijdens je reis: Neem zo snel mogelijk contact op met onze alarmcentrale via het telefoonnummer +31 (0)20 6515956 of met je huisarts als je in Nederland verblijft. Als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten en er geldt Code Geel of Groen, dan worden de medische kosten vergoed evenals een aantal andere specifiek in de voorwaarden genoemde schadekosten die als gevolg van Corona dan gemaakt kunnen worden.
Maatregelen of beperkingen van overheden
Je bent NIET verzekerd voor Corona-gerelateerde schade als deze voorkomt uit "Maatregelen van een overheid".
Ik ben verkouden en volgens de overheid moet ik nu binnenblijven. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
- Nee, dit is geen gedekte gebeurtenis.
Ik ben huisgenoot van iemand die luchtwegklachten en koorts heeft en volgens de overheid moet ik binnenblijven. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
- Nee, dit is geen gedekte gebeurtenis.
Kosten van testen
- Voor de heenreis moet ik me verplicht laten testen. Worden de kosten van de test vergoed via mijn reisverzekering? Nee
- Voor de terugreis moet ik me verplicht laten testen. Worden de kosten van de test vergoed via mijn reisverzekering? Nee
Ik ben op vakantie in een land waarvan de grens nu wordt afgesloten. Ik wil zo snel mogelijk terug naar Nederland. Wat moet ik doen?
- Neem contact op met je reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij. Indien je de reis zelf heeft geboekt neem dan contact op met het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de Nederlandse ambassade.
- Let op: Het terughalen van reizigers vanwege de sluiting van de grens of vanwege wijziging van de kleurcode is niet verzekerd op de reisverzekering.
Opzeggen van de verzekering en teruggave van premie
Kan ik mijn kortlopende reisverzekering nog opzeggen en de premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?
- Ja, dan kan. Je krijgt de premie van alle dekkingen terug met uitzondering van het premiedeel voor Annulering. Een annuleringsverzekering geeft dekking vanaf het moment van afsluiten van de reisverzekering. Vanaf dat moment lopen wij risico waar je premie voor hebt betaald.
- De doorlopende annuleringsverzekering kun je na het eerste jaar tussentijds wijzigen of opzeggen.
Annuleringsdekking bij Corona gerelateerde schade
Vaccinatiebewijs
Voor mijn bestemming geldt dat ik het gebied alleen mag inreizen als ik een vaccinatiebewijs kan overleggen. Als ik vóór de geplande vertrekdatum niet gevaccineerd ben waardoor ik niet op reis kan, worden de annuleringskosten dan vergoed?
- Nee, de annuleringskosten worden dan niet vergoed.
Code Oranje of Rood
De kleurcode van mijn reisbestemming is oranje op moment van vertrek en ik wil de reis daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
- Nee. Wij adviseren je contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.
Ik ben met de auto naar mijn vakantiebestemming gereisd, maar de grens dreigt te worden afgesloten. Ik wil nu zo snel mogelijk terug. Krijg ik mijn annuleringskosten of niet genoten vakantiedagen vergoed?
- Nee. Een (dreigende) sluiting van de grens is geen geldige annuleringsreden. Je krijgt deze kosten niet vergoed.
Ik kan niet meer naar mijn reisbestemming reizen, omdat de overheid de grenzen (opnieuw) sluit. Ik wil nu mijn reis annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
- Nee. Het sluiten van de grens van een land is geen geldige annuleringsreden. Neem contact op met je reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij.
Ondanks dat de kleurcode van mijn reisbestemming Geel is, wil ik de reis toch annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
- Nee. Het uitbreken van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren op de annuleringsverzekering. Wij adviseren om contact op te nemen met je reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.
Mijn vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. Worden deze kosten vergoed?
- Nee. Deze kosten worden niet vergoed. Wij adviseren je om contact op met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.
Ik ben geweigerd bij de gate omdat de luchtvaartmaatschappij twijfelt aan mijn gezondheid. Krijg ik mijn annuleringskosten vergoed?
- Nee. Het niet toegelaten worden op een vlucht vanwege je gezondheid is géén verzekerde gebeurtenis, maar een onderdeel van de voorwaarden van de vervoersmaatschappij. In het geval van niet ernstige gezondheidsklachten vergoeden wij de annuleringskosten niet. Wij adviseren je om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en met hen na te gaan wat er mogelijk is.
Ik heb alleen een verblijf geboekt. Ik weet niet of ik op de plaats van bestemming kan komen. Kan ik mijn reis annuleren en worden mijn annuleringskosten dan vergoed?
- Nee. De annuleringskosten worden niet vergoed door de annuleringsverzekering. Als het verblijf geleverd kan worden dan is de reisorganisatie overigens niet verplicht om de reissom terug te geven.
Andere dekkingen bij Corona gerelateerde schade
De kleurcode van het land of gebied waar ik zit is van geel naar oranje gegaan. Wat moet ik doen?
- Neem in deze situatie zo snel mogelijk contact op met je reisorganisatie om te kijken naar de eerst mogelijke terugreis naar Nederland of doorreis naar een gebied met kleurcode geel of groen. Als je op eigen gelegenheid reist, dan moet je dit zelf organiseren.
- Let op!: Je dient zo snel mogelijk het gebied met kleurcode oranje of rood te verlaten om verzekerd te blijven voor corona gerelateerde schades. Gebruik de eerstvolgende mogelijkheid van je reisorganisatie om terug te keren. Neem contact met ons op als je reisorganisatie dit niet binnen 7 dagen kan realiseren.
- Reis je op eigen gelegenheid? Dan verwachten we dat je zo snel mogelijk, en in ieder geval binnen 48 uur terug reist, als dat mogelijk is. Kan dat niet, dan verwachten we dat je contact opneemt met ons om aan te geven waarom je niet eerder terug kan reizen. Je recht op dekking voor corona-gerelateerde schades bij reizen die met eigen vervoer zijn vervalt, als de terugreis niet binnen 48 uur aanvangt of er geen contact met ons is opgenomen.
- Eventuele (extra) kosten van terugreizen vallen niet onder de dekking van de reisverzekering.
Ik ben op vakantie in een land waarvan de grens nu wordt afgesloten. Ik wil zo snel mogelijk terug naar Nederland. Kan ik opgehaald worden?
- Nee. Het terughalen van reizigers omdat een grens sluit of omdat een kleurcode wijzigt is niet verzekerd. Neem contact op met je reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij. Als je de reis zelf hebt geboekt neem dan contact op met het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de Nederlandse ambassade.
Ik moet langer op mijn bestemming blijven, omdat de overheid de grenzen sluit. Krijg ik extra verblijfskosten vergoed?
- Nee. Een virusuitbraak is géén verzekerde gebeurtenis. Als je door het coronavirus niet meer terug kunt reizen, krijg je géén verblijfkosten vergoed. Neem contact op met je reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij.
Ik moet langer op mijn bestemming blijven en mijn verzekering loopt af. Blijft mijn reisverzekering geldig?
- Heb je een kortlopende reisverzekering? Neem dan contact op om te verlengen.
- Heb je een doorlopende reisverzekering? Dan heb je afhankelijk van je keuze tot 60 of 90 dagen dekking op deze verzekering. Neem contact met ons op als het langer gaat duren.
- Let op!: als het reisadvies oranje of rood is geworden is er geen dekking voor extra reis- en verblijfkosten door het verlengde verblijf.
Mijn reisbestemming heeft een geel reisadvies, maar ik moet om daar te komen door een gebied dat kleurcode oranje heeft. Ben ik dan wel verzekerd?
- Ja. Dit geldt alleen als je direct doorreist naar een gebied met een geel reisadvies en ook niet overnacht in het gebied met het oranje reisadvies.
Ik wil een reis boeken. Mocht ik op vakantie zijn en niet meer terug kunnen, kan ik dan een beroep doen op de alarmcentrale van mijn reisverzekering?
- Repatriëring is alleen verzekerd als er een directe medische noodzaak is of in geval van overlijden op vakantie. Er is geen dekking als je vanuit de plaatselijke overheid gevraagd wordt te vertrekken of als de kleurcode oranje of rood wordt.

Reisverzekering
Bereken hier je premie en sluit af in een paar minuten. Dan kun je onbezorgd op reis.

Rechtsbijstand Pakket
Met het Rechtsbijstand Pakket van De Internationale heb je een complete dekking voor de meest voorkomende rechtsgebieden.
Afsluiten