Annulering en extra kosten als gevolg van het coronavirus (COVID-19)
Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken in China. Het virus heeft zich uitgebreid naar de rest van de wereld. Bent u op reis in het gebied waar het coronavirus voorkomt, of reist u binnenkort hier naartoe? Dan heeft u waarschijnlijk vragen over uw dekking van uw reis,- en annuleringsverzekering. In dit bericht hebben we de meest gestelde vragen over de dekking op een rij gezet.
Ziekte en annulering
Voor de annuleringsdekking geldt als voorwaarde (ernstige) ziekte jou, je reisgenoten of naaste familieleden. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld het dragen van het virus het besmettingsgevaar voor anderen of in quarantaine moeten niet onder de dekking vallen. Er is wel dekking als je zelf ernstig ziek bent geworden als gevolg van het coronavirus (= ziekenhuisopname). Lees hiervoor de polisvoorwaarden onder het kopje "Documenten".
Voor andere annuleringsredenen als gevolg van het coronavirus dien je contact op te nemen met de reis- of boekingsorganisatie.
NIEUW: Krachtenbundeling voor gestrande Nederlandse reizigers (23 maart 2020)
Nederlandse reizigers in het buitenland die door de coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, worden daarbij gesteund door het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars, de reisbrancheorganisatie ANVR en diverse andere partners uit de reiswereld. Lees verder
Extra kosten tijdens de reis
Begin 2020 ontstond het coronavirus dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldwijde pandemie. De verzekeringsvoorwaarden geven altijd aan dat er sprake moet zijn van een onzeker voorval om dekking te hebben. Op grond van de pandemie kan niet meer gesproken worden van een onzeker voorval. Dit betekent dat er geen dekking wordt verleend voor reizen naar gebieden waarvoor een ontradend of negatief reisadvies geldt dan wel die gekwalificeerd worden als gebieden met verhoogd risico op coronabesmettingen (geel, oranje of rood). Reist u toch naar deze gebieden, dan biedt de reisverzekering geen dekking voor de gevolgen van het coronavirus.
Blijf op de hoogte
Wij adviseren u altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het RIVM te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Tevens adviseren we u contact te houden met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.
Calamiteitenfonds
Het Calamiteitenfonds heeft aangegeven dat er geen garantieregeling is als het gaat om ziektes of epidemieën. Meer informatie over het Calamiteitenfonds vindt u op www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking.
U bent ziek, wat moet u doen?
Als u op vakantie bent en u bent ziek geworden, neem dan zo snel mogelijk contact op met een arts. En neem zo snel mogelijk contact op met SOS International +31 - 20 - 6515956. Zij zijn 24/7 bereikbaar en helpen u graag verder.
Vragen en antwoorden
Vallen de kosten voor annuleren i.v.m. het coronavirus onder de dekking?
Vraag: Ik ben van plan om op vakantie te gaan. Nu lees ik over de uitbraak van het coronavirus. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?
Antwoord: Neen. De annuleringsverzekering geeft alleen dekking voor ernstige ziekte en/of ongeval van uzelf, uw reisgenoten of dierbaren (zie de polisvoorwaarden). Uitbraak van een virus valt niet onder dekking. Neem in alle gevallen eerst contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. In overleg kan de reis misschien omgeboekt worden, of wellicht komt u in aanmerking voor een vergoeding van de annuleringskosten.
Vraag: Als een land de inreis voor mij verbiedt, kan ik dan annuleren?
Antwoord: Neen, richt u zich hiervoor tot de boekingsorganisatie van uw reis. In overleg kan de reis misschien omgeboekt worden, of wellicht komt u in aanmerking voor een vergoeding van de annuleringskosten. Indien uw vervoerder (bv. de vliegtuigmaatschappij) de reis niet kan uitvoeren, dient u zich tot hen te wenden.
Ik heb het coronavirus en wil mijn reis annuleren
Vraag: Kan ik annuleren als ik zelf het coronavirus krijg?
Antwoord: U kunt de reis alleen annuleren of tussentijds beëindigen als u zelf ernstig ziek bent geworden door het coronavirus. U dient hiervoor een geldige doktersverklaring te overleggen. Dit geldt ook wanneer een andere verzekerde op de polis of een familielid in de 1e en 2 graad of een huisgenoot dit overkomt. Het dragen van het virus of lichte klachten als gevolg daarvan vallen derhalve niet onder de dekking.
Vraag: Ik ben van plan om op vakantie te gaan en reis via of vanaf landen of plaatsen waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?
Antwoord: Neen, De annuleringsverzekering geeft geen dekking voor de uitbraak van een virus. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.
Kan ik de kosten voor extra reis- en verblijfskosten vergoed krijgen?
Vraag: Ik ben in het land of de plaats waar het coronavirus is uitgebroken. Door deze situatie is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan (mogelijk) geen doorgang vinden. Nu moet ik extra kosten maken voor verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?
Antwoord: Kun je pas na je geplande reisdatum terug keren naar Nederland en komt dat door een lawine, bergstorting, mist, abnormale sneeuwval, ander natuurgeweld en/of een staking bij de trein, bus of luchtvaartmaatschappij? Dan betalen wij de extra reis- en verblijfkosten die je daardoor moet maken indien je toestemming hebt gekregen van SOS International. Wij vergoeden deze kosten alleen als je vervoerder of luchtvaartmaatschappij je geen alternatief biedt.
Dat is in dit geval (Covid-19) niet van toepassing. Ook als je vanwege de omstandigheden eerder naar huis wilt is er geen dekking.
Vraag: Maar ben je gestrand in het buitenland?
Antwoord: Meld je dan aan bij bijzonderebijstandbuitenland.nl. Ook wij nemen deel aan deze regeling. In die hoedanigheid nemen de aangesloten organisaties en overheid de extra kosten voor hun rekening. Jouw eigen bijdrage valt niet onder de verzekeringsdekking.
Vraag: De verzekerde in quarantaine moet en deze verblijfskosten niet door de lokale overheid of touroperator betaald worden?
Antwoord: Neen, deze kosten vallen niet onder de dekking. Er geldt alleen dekking indien uzelf of één van uw reisgenoten ernstig ziek is geworden door het Coronavirus of een andere oorzaak.
Vraag: Kan in een dergelijk geval ook, conform de polisvoorwaarden, ook meereizende achterblijven?
Antwoord: Voor de meereizende gelden dezelfde voorwaarden.
Vraag: Wat gebeurt er met de extra kosten als ik in quarantaine moet maar zelf niet ziek ben?
Antwoord: Neen, deze kosten vallen niet onder de dekking. Er geldt alleen dekking indien uzelf of één van uw reisgenoten ernstig ziek is geworden door het Coronavirus of een andere oorzaak.
Hoe zit het met mijn reisverzekering als ik langer moet blijven?
Vraag: Ik moet door de uitbraak van het coronavirus in mijn vakantiegebied langer op de bestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?
Antwoord: Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.
Kan ik premie terugkrijgen?
Vraag: Mijn reis naar het land of plaats waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?
Antwoord: Ja, voor een kortlopende reisverzekering krijgt u premie terug mits u deze vóór de beoogde ingangsdatum opzegt (met uitzondering van de premie voor de annuleringsdekking, indien u die heeft meeverzekerd. Daar hebben wij immers al risico over gelopen). Bij een doorlopende reisverzekering krijgt u geen premie terug.
Hoe zit het met mijn samengestelde reis?
Vraag: Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar het land of plaats ga waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?
Antwoord: Neen, het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking als gevolg van een virusuitbraak is niet gedekt.
Medische kosten in het buitenland
Vraag: Ik ben op vakantie in het gebied waar het coronavirus is uitgebroken. Ik ben besmet met het virus en ziek geworden. Is er dekking op mijn kortlopende of doorlopende reisverzekering?
Antwoord: Bij besmetting dient u zich eerst te wenden tot uw zorgverzekeraar. De reisverzekering biedt dekking voor uw ziektekosten als uw Nederlandse Zorgverzekering deze kosten niet vergoed. Als u lokaal niet behandeld kunt worden dan is er ook dekking voor de kosten van medische evacuatie. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van medereizigers vergoed tot een bepaald maximum. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed. SOS International kan voor u bekijken waar u wel behandeld kunt worden en regelt alle formaliteiten.
Vraag: Worden medische kosten in het buitenland vanuit mijn zorgverzekering vergoed als gevolg van het coronavirus?
Antwoord: Spoedeisende zorg wordt vergoed vanuit uw basisverzekering. Neem voor medische kosten altijd eerst contact op met uw zorgverzekeraar.
Vraag: Ingeval er geneeskundige kosten worden gemaakt om een corona test te ondergaan?
Antwoord: Raadpleeg uw zorgverzekeraar wanneer u een coronatest moet ondergaan.

Reisverzekering
Bereken hier je premie en sluit af in een paar minuten. Dan kun je onbezorgd op reis.

Rechtsbijstand Pakket
Met het Rechtsbijstand Pakket van De Internationale heb je een complete dekking voor de meest voorkomende rechtsgebieden.
Afsluiten